29 września 2010 kolejna grupa piątoklasistów rozpoczęła swoją przygodę z innowacją pedagogiczną „Rzeka Kamienica – źródłem życia”.

Na pierwsze spotkanie przybyło 14 uczniów (w przeważającej ilości z oddziału „A”) Po zapoznaniu się z celami i programem zajęć uczestnicy próbowali znaleźć odpowiedź na pytanie: „na czym polega innowacyjność planowanych spotkań”? Następnie wyposażeni w farby, bibułę, kleje, pastele i kredki sporządzili trzy plakaty informujące o udziale w tego typu zajęciach pozalekcyjnych. Efekty pracy młodych artystów podziwiać można na korytarzu szkolnym.

Kolejnym punktem spotkania było podpisanie kontraktów, w których piątoklasiści zobowiązali się do aktywnego i systematycznego udziału w zajęciach.[M.C.]
 

 


ODKRYWAMY TAJEMNICE NASZEJ RZEKI

Na ostatnich zajęciach innowacji wybraliśmy się na spacer, nad rzekę Kamienica. Pogoda nam się udała więc mogliśmy przeprowadzić zaplanowane badania, które dostarczyły nam ciekawych informacji
o naszej rzece. Zabraliśmy przyrządy do obserwacji i dokonania odpowiednich pomiarów.

     Nasza grupa została podzielona na dwa zespoły kilkuosobowe- jeden zespół zajmował się przeprowadzaniem badań, a drugi w tym czasie „rozgrzewał się” zbierając różne kamyki, gałęzie oraz liście. Po wykonaniu zadań zespoły zmieniły się rolami. 

    Dokonaliśmy pomiarów prędkości i głębokości wody, zmierzyliśmy jej temperaturę, oceniliśmy przejrzystość wody. Na podstawie danych ze strony internetowej GPN * określiliśmy długość rzeki od źródeł do ujścia.

Wyniki naszej pracy zanotowaliśmy w karcie pracy .

   Zajęcia przebiegły zgodnie z planem, były bardzo ciekawe. Już nie możemy się doczekać kolejnych.    

 

*Gorczański ParkNarodowy                                                                                Autor:Alicja Sopata i AnnaKusyk                                                                                                  Klasa 5a

NASZE POMIARY


Propagujemy ruch na świeżym powietrzu

           

     Listopadowe spotkania w ramach innowacji poświęciliśmy m. in. na przygotowanie gazetki ściennej pt. „Odkrywamy tajemnice naszej rzeki”, gdzie zamieściliśmy najważniejsze fakty, zdjęcia, wyniki pomiarów.

     Oprócz tego propagowaliśmy ruch na świeżym powietrzu poprzez szukanie zabaw, w które można bawić się w pobliżu rzeki. Przypomnieliśmy też zasady bezpieczeństwa w czasie takich zabaw.

Na zajęciach mieliśmy okazję zaprezentować owoce naszych poszukiwań. Najbardziej podobał się nam stary, dobry „Berek”. Zabawa ta polega na tym, ze dzieci dobierają się w pary, następnie wybieramy dwie osoby goniącą i uciekającą. Gdy któraś z osób się zmęczy, staje kolejno za którąś z par, a osoba z pary, która była pierwsza wybiega i zajmuje miejsce zmęczonej.

         Zajęcia bardzo się nam podobały, dostarczyły nam nowych pomysłów na bezpieczne spędzanie wolnego czasu.

                                                                                                                      Alicja Sopata i Anna Kusyk


 Kamienica w twórczości literackiej i plastycznej  

 Grudniowe spotkania innowacyjne poświęciliśmy na wykonanie prac plastycznych. Z masy solnej powstały zaskrońce i pstrągi, masą papierową zdobiliśmy słoje, z materiałów przyniesionych znad rzeki wyklejaliśmy kontury ryb. W grupach napisaliśmy też opowiadania nt. Kamienicy.

 

 


Czas na łamigłówki, rebusy..... 

Styczniowe spotkanie innowacyjne poświęciliśmy na ozdabianie prac plastycznych. Był to też czas ukrywania ciekawostek o naszej rzece w rebusach, łamigłówkach i krzyżówkach. 

 


Jak wygląda rzeka Kamienica zimą?

„Feriowe” spotkanie innowacyjne rozpoczęliśmy od zmagań
z łamigłówkami, rebusami, które sami stworzyliśmy oraz zabawy ruchowej na rozgrzewkę.

Następnie, jako Młodzi Przyjaciele Przyrody wyruszyliśmy na wyprawę do świata zwierząt. Śledziliśmy ssaki leśne i polne, które żyją w pobliżu naszej rzeki. Z pomocą przewodnika rozpoznawaliśmy tropy i wykonywaliśmy ich odlewy z gipsu.

 W ten piękny zimowy dzień obserwowaliśmy również zmiany
w wyglądzie rzeki Kamienicy, robiliśmy zdjęcia.

 Odwiedziliśmy też karmnik, który znajduje się w pobliżu rzeki.


28 kwietnia cała nasza innowacyjna grupa wybrała się do siedziby GPN w Porębie Wielkiej. Tam uczestniczyliśmy w warsztatach, które specjalnie dla nas przygotowała i poprowadziła Pani mgr Anna Kurzeja – pracownik Gorczańskiego Parku Narodowego.

Po obejrzeniu filmu pt.: „Rok w puszczy” chwilę podyskutowaliśmy na temat gatunków zwierząt i roślin, jakie zobaczyliśmy podczas projekcji.

Następnie tematem wiodącym zajęć stała się salamandra plamista. Przygotowaliśmy dla niej nawet specjalne „obrazkowe” menu, aby łatwiej nam było zapamiętać, czym żywi się to stworzenie. Na talerzu znalazły się pająki, krocionogi, stonogi, wije, ślimaki, gąsienice itp. W głowach raz na zawsze utkwił nam fakt, że salamandra jest płazem, a nie gadem i na pewno nie można nazwać jej „jaszczurką”!

Na zakończenie zajęć każdy z nas otrzymał kartę pracy, na której widnieje kontur salamandry. Naszym zadaniem na kolejnych zajęciach innowacyjnych będzie wykonanie symbolu GPN dowolną techniką.

 



Jakie trawy i zioła można zobaczyć w naszym regionie?

 

11 maja spotkaliśmy się, aby z zebranych traw i innych roślin zrobić zielnik i szkolny atlas traw.

Wszystkie okazy zebraliśmy we wrześniu. Następnie wysuszyliśmy je i „sprasowali” między stronicami grubych ksiąg. Dziś nadszedł czas, aby te zdobycze rozpoznać.

Cały proces klasyfikacji robiony był w oparciu o książkę „Pospolite rośliny Europy Środkowej”. Efektem naszej pracy jest „Szkolny atlas traw” oraz „Zielnik”.



 

Świat roślin w powiększeniu 

18 maja miejscem naszego spotkania była sala przyrodnicza. W niej oglądaliśmy świat roślin w powiększeniu, bo mieliśmy okazję popracować z mikroskopem. Następnie sami spróbowaliśmy swoich sił w dziedzinie biologii i przygotowaliśmy preparaty mikroskopowe z nabrzeżnych znalezisk.

 

 

                                               A co słychać u salamandry? 

Na drugiej godzinie zajęć „odrabialiśmy” zadanie domowe zlecone nam przez pracownika GPN – Panią Annę Kurzeję. Wypełniliśmy kontur salamandry czarno-żółtą barwą, stosując różne techniki plastyczne. Jedni użyli plasteliny, inni farb, jeszcze inni pasteli bądź papieru kolorowego.

Celem wykonania tego zadania było uświadomienie, że nie ma dwóch identycznych salamander. Każda z nich naznaczona jest innymi plamkami, które są niczym linie papilarne na palcach człowieka.

 



Pożegnanie z innowacją w „Dolinie Kamienicy” 

21 września 2011r. grupa wybranych uczniów obecnych klas VI udała się na wycieczkę na ścieżkę edukacyjną „Dolina Kamienicy” w Lubomierzu. Było to ich pożegnanie z innowacją, której uczestnikami byli w ubiegłym roku szkolnym.

W ostatnich dniach lata spacerowali wzdłuż rzeki, którą 16 km dalej dokładnie badali i obserwowali przez kilka miesięcy. Rozpoznawali napotkane gatunki roślin i zwierząt, przeżyli bliskie spotkanie z salamandrą i żerdzianką. Wielu cennych wskazówek i informacji udzielił wycieczkowiczom Pan Grzegorz Gaura- pracownik GPN, który towarzyszył im w wędrówce.

Uczniowie mieli niepowtarzalną okazję zajrzeć do Papieżówki, posiedzieć i podumać w miejscu, w którym niegdyś przebywał Karol Wojtyła.

Na szlaku trafiła się im jeszcze jedna niespodzianka, bo spotkali aktora – Pana Dariusza Kowalskiego. Wspólnie zachwycali się urokiem Gorców i rozważali myśli Jana Pawła II.

Przed powrotem do domu rozpalili jeszcze ognisko, w którym upiekli kiełbaski. Potem nadszedł czas, by wrócić do domu i pożegnać się z innowacyjną przygodą.

 

 

Utworzona: 14.10.2011, Autor: sp1kamienica,

Nowy komentarz