Zaczynamy przygodę z innowacją
We września chętni uczniowie klas V stworzyli kolejną grupę innowacyjną. Tym razem rzeką Kamienicą „zajmą się” milenijne dzieciaki z rocznika 2000.
Po zapoznaniu się z programem innowacji od razu dziarsko wzięli się do pracy i wykonali plakaty, których tematem przewodnim była rzeka Kamienica. Stworzyli swego rodzaju collage z opadłych już liści, trawy oraz jodłowych i sosnowych gałązek.
W trakcie zajęć nad uczniami czuwać będą nauczyciele- instruktorzy: Pani mgr Aneta Majewska, Pani mgr Magdalena Cebula oraz Pani mgr Elżbieta Duda.
Przyglądamy się bliżej naszej rzece
11 października innowacyjna grupa udała się nad brzeg Kamienicy, aby tam dokładniej przyjrzeć się rodzimej rzece. Przez chwilę uczniowie zastanawiali się, dlaczego rzeka „zmienia swoje oblicze” i jakie czynniki mają na to wpływ. Wszyscy zgodnie stwierdzili, że zmiany dokonują się na skutek działalności człowieka oraz warunków atmosferycznych.
Następnym zadaniem było dokonanie pomiaru głębokości wody, temperatury, szerokości rzeki oraz stopnia jej zanieczyszczenia. Po wykonaniu działań uczniowie porównali uzyskane informacje z danymi z ubiegłego roku. Wyniki znacznie się różniły. Potwierdziło to wcześniejsze rozważania na temat zmian zachodzących w środowisku naturalnym.
W zdrowym ciele, zdrowy duch
29 listopada nasze spotkanie przebiegało pod hasłem „Propagujemy ruch na świeżym powietrzu”. Sprzyjająca temu jeszcze dosyć ładna jak na listopad pogoda umożliwiła nam zrealizowanie planów.
W pierwszej części zajęć podzieleni na grupy zapoznaliśmy się z nowymi zabawami ruchowymi aby za chwilę udać się na świeże powietrze i zaprezentować je sobie nawzajem. Spośród wielu zabaw najbardziej podobały nam się: „Woda – ląd”, „Statek”, „Polowanie na muchy” oraz „Berek w kole”. Dotlenieni, zadowoleni i z uśmiechami na twarzach zakończyli zajęcia.
Ujawniamy swe talenty
Podczas grudniowych zajęć innowacyjnych wykazaliśmy się talentem plastycznym oraz pisarskim.
Z materiałów zebranych jesienią na brzegu rzeki takich jak: piasek, liście i kamyczki wykonaliśmy collage przedstawiający naszą rzekę Kamienicę. Ponadto zaprojektowaliśmy kartkę pocztową naszej okolicy.
W dalszej części zajęć jako początkujący pisarze układaliśmy opowiadania dotyczące Kamienicy oraz jej mieszkańców.
Wszystkie nasze prace plastyczne można obejrzeć na gazetce innowacyjnej.
Łamigłówki „mądrej sówki”
W styczniowe popołudnie po raz kolejny spotkaliśmy się, aby podjąć nowe wyzwanie. Tym razem podzieleni na grupy układaliśmy rebusy, zagadki, wykreślani i karty do gry związane z naszą rzeką. Po zakończeniu zadań wymieniliśmy się między sobą tym, co zrobiliśmy aby nawzajem rozwiązać przygotowane łamigłówki.
FERIOWE SPOTKANIE
13 lutego powitaliśmy ferie czterogodzinnym spotkaniem naszej grupy innowacyjnej. Choć nie było wielu z nas, czas spędziliśmy bardzo pracowicie i radośnie.
Dwie godziny poświęciliśmy na opracowanie scenariusza przedstawienia kukiełkowego na temat naszej rzeki. Laleczki wykonamy na późniejszych zajęciach i mamy przeczucie, że będzie to świetna zabawa.
Kolejne dwie godziny spędziliśmy poza murami szkoły. Z sianem, pszenicą i słonecznikiem udaliśmy się do paśnika, aby dokarmić ptaki i inne zwierzęta. Na kilkanaście minut zatrzymaliśmy się nad brzegiem Kamienicy, aby tam zaobserwować zmiany zachodzące zimą w środowisku rzecznym. Skutą lodem rzekę uwieczniliśmy na fotografiach. Następnie wcieliliśmy się w rolę tropicieli i przyglądając się tropom, próbowaliśmy odgadnąć, które zwierzę jest ich „właścicielem”. Sporządziliśmy również kilka odlewów i postanowiliśmy, że po zastygnięciu zrobimy z nich kolekcję. Potem przyszedł czas na podsumowanie wykonanej przez nas pracy, po czym udaliśmy się do domów na „zimowy” odpoczynek.
Badamy wodę z Kamienicy
W marcu nasza grupa przeprowadziła badanie wody pobranej z rzeki. Wykorzystaliśmy odczynniki chemiczne z zestawu Testlab. Wyniki naszych badań zamieściliśmy w tabeli (zał.1). Badanie wody
Sprzątamy brzegi rzeki!
W ciepłe kwietniowe popołudnie udaliśmy się nad rzekę w celu ocenienia stanu czystości jej brzegów. To co tam ujrzeliśmy przerosło nasze wyobrażenie. Wszędzie pełno było śmieci: butelek, worków, papierków, itp. Szczerze mówiąc, wstyd nam było, patrząc na to wszystko, gdyż zdajemy sobie sprawę, że sami nie zawsze zachowujemy się tak, jak należy. Często nasze śmieci zamiast do kosza „lądują” na trawę czy chodnik. Widok ten skłonił nas do posprzątania brzegów rzeki. Nasze worki szybko zapełniły się śmieciami.
Ponadto postanowiliśmy zrobić fotoreportaż przedstawiający prawdziwy obraz zanieczyszczonych brzegów oraz zachęcający społeczność naszej gminy do dbania o nasze wspólne dobro, o przyrodę.
Zanim wróciliśmy do szkoły, zebraliśmy jeszcze rośliny, aby na kolejnych zajęciach zrobić zielnik.
Wycieczka do siedziby Gorczańskiego Parku Narodowego
9 maja 2012 roku nasza grupa innowacyjna wybrała się do siedziby Gorczańskiego Parku Narodowego w Porębie Wielkiej. Zajęcia przygotowały dla nas Panie: mgr Anna Kurzeja oraz mgr Mariola Szczepanik.
Po obejrzeniu filmu pt „Skrzydlaci sprzymierzeńcy lasu” chwilę porozmawialiśmy na temat ptaków: ich obowiązków związanych z przyjściem na świat piskląt oraz trybu życia.
Następnie naszym zadaniem było przyporządkowanie kartoników z roślinami i zwierzętami w odpowiednie miejsce na obrazie przedstawiającym rzekę oraz jej brzeg. Mieliśmy również możliwość zaobserwowania żywych okazów umieszczonych w specjalnych pojemnikach z lupą.
Czas szybko dobiegł końca, a my zgodnie stwierdziliśmy, że zajęcia były fantastyczne i warto byłoby przyjechać tutaj jeszcze raz na dłużej.
Szczęśliwi, uśmiechnięci i pełni wrażeń wróciliśmy do domów.
W poszukiwaniu źródeł naszej rzeki- wędrówka ścieżką edukacyjną
„ Dolina Kamienicy”
Na ten dzień czekaliśmy od dawna. Już od wielu tygodni mieliśmy zaplanowaną wycieczkę na ścieżkę edukacyjną „ Dolina Kamienicy”.
Łagodną 2 km trasę z polany Trusiówka pokonaliśmy bez trudu pieszo, obserwując i omawiając odkrywkę geologiczną z fliszem karpackim, erozyjną działalność rzeki, powstanie naturalnych wodospadów, baniorów w korycie rzecznym.
Po przyjściu do wyznaczonego celu, czyli do Papieżówki poznaliśmy historię nazwy polany i szałasu. Nie zakłócając ciszy, za to wsłuchując się w śpiew ptaków i szum rzeki odpoczęliśmy kilkanaście minut, po czym radośnie ruszyliśmy z powrotem do miejsca przyjazdu.
Wielu z nas było tutaj po raz pierwszy, ale już zapowiedzieliśmy, że jeszcze tu wrócimy...............
Ryby Kamienicy
29 maja tematem przewodnim podczas zajęć innowacyjnych były ryby Kamienicy. Na pierwszej godzinie rybki wykonaliśmy z masy solnej. Najwięcej frajdy przyniosło nam ugniatanie ciasta. Kiedy ciasto było już gotowe mogliśmy się wziąć do pracy. Po kilku minutach powstały małe „cudeńka”, które obecnie można obejrzeć na wystawie w świetlicy.
Na drugiej godzinie przygotowaliśmy materiały dotyczące ryb rzeki Kamienicy. Informacje na temat brzanki, pstrąga potokowego czy głowacza pręgopłetwego można przeczytać na gazetce innowacyjnej na korytarzu szkolnym.