Innowacja pedagogiczna: „Na tropie tajemnic przyrody”      

Numer wpisu do rejestru prowadzonego przez Kuratorium Oświaty: DNS.5361.21.2013.KB
 
Przyrody nie można nauczać wyłącznie w klasie szkolnej czy w pracowni. Podstawową część wiedzy i umiejętności uczniowie powinni zdobywać w terenie, z taką też myślą powstała innowacja.
Nowatorstwo polega na innowacyjnej formie organizacji zajęć. Innowacja przewiduje przede wszystkim zajęcia poza systemem klasowo-lekcyjnym, oparte się na działaniu uczniów.
Głównym celem zajęć będzie zaciekawienie światem przyrody poprzez prowadzenie obserwacji środowiska w najbliższego otoczenia.
O ostatecznym wyborze terenu do realizacji tematu zadecydują względy merytoryczne. Każde zajęcia będą rozpoczynały się od zlokalizowania przez uczniów stanowisk obserwacyjnych na mapie topograficznej, planie czy szkicu terenowym.
     Końcowym efektem prac terenowych będzie zawsze wymiana spostrzeżeń dokonanych przez uczniów, szczegółowe omówienie wyników obserwacji i pomiarów oraz ustalenie wniosków.
W ramach realizacji zajęćuczestnicy:
- będą rozpoznawać podstawowe gatunki drzew, krzewów, roślin zielnych.
- we współpracy z przedstawicielem Nadleśnictwa Limanowa posadzą drzewko,
- trenować będą umiejętność korzystania z map i kompasów (orientacja w terenie, ocena i pomiar odległości; posługiwanie się skalą i podziałką, znaki topograficzne, sporządzanie planu sytuacyjnego, orientacja mapy)
- będą opisywać i szkicować różne rodzaje krajobrazu, analizować sposoby użytkowania gruntów i ich wpływu na środowisko przyrodnicze, analizować formy architektoniczne i lokalizację istniejącej zabudowy, oceniać wpływ człowieka na krajobraz.
- będą badać warunki panujące w poszczególnych piętrach lasu oraz ich związek na rośliny i zwierzęta tam żyjące,
- zaobserwują, czym różni się park od lasu, zastanowią się, jaką rolę parki odgrywają w miastach, wykonają plan parku,
-wyposażeni w szkła powiększające, jako badacze tajemniczej przyrody odkryją wielki świat maleńkich stworzeń i roślin łąkowych, zastanowią się jakie znaczenie mają łąki,
-zbadają zapach i przeźroczystość wody z rzeki, określą wartość ph próbek wody, ocenią stan czystości wody, odkryją tajemnice świata roślin i zwierząt wodnych,
- zważą powietrze ciepłe i zimne, zbadają skład powietrza, a także określą stopień zanieczyszczenia powietrza za pomocą porostów,
Biorąc udział w tychże zajęciach, dziecko będzie się niepostrzeżenie rozwijać, a przy okazji wspaniale się bawić, odkrywając tajemnice okolicy, w której żyje.
Innowacją objęci zostaną chętni uczniowie klasy IV. Warsztaty będą odbywać się w formie zajęć pozalekcyjnych w wymiarze 2 godzin lekcyjnych miesięcznie. Prowadzone będą przez nauczyciela przyrody.
Przewidywane efekty obejmą między innymi: prawidłowe dokonywanie obserwacji posługiwanie się przyrządami do prowadzenia obserwacji, rozpoznawanie roślin i zwierząt typowych dla najbliższej okolicy, identyfikowanie na mapie topograficznej miejsce obserwacji, wykonywanie pomiarów, argumentowanie, logiczne myślenie.
Czytaj więcej...   
             

                                                                              

Rok szkolny 2013/2014

Rok szkolny 2014/2015

 
  

 

Utworzona: 06.10.2013, Autor: sp1kamienica,

Nowy komentarz

 
 

Podstrony