MAMY DOWÓD NA NIESKOŃCZONĄ
RÓŻNORODNOŚĆ PRZYRODY
 
   Październikowe zajęcia innowacyjne poświęcone były przede wszystkim różnorodności gatunkowej roślin. Uczestnicy po krótkim instruktażu na temat bezpieczeństwa w czasie warsztatów, wyznaczyli na zdjęciu satelitarnym trasę do stanowisk badawczych. Zaraz po przybyciu na miejsce zaczęli działać: szukali okazów roślin, wykonywali schematyczne rysunki, mierzyli wysokość, oznaczali ich nazwy przy pomocy kluczy.
   W trakcie tychże zajęć, pod czujnym okiem fachowca - leśniczego Nadleśnictwa Limanowa uczniowie posadzili drzewko dla pokoju- świerka.
   Z przeprowadzonych warsztatów uczestnicy wyciągnęli wnioski. Jak sami przyznają: „poczuliśmy, że my też możemy coś zrobić coś dla naszej planety”, „pokój na Ziemi zależy od tego czy będziemy w stanie zachować środowisko naturalne dla przyszłych pokoleń”, „bogactwo świata roślin jest nieskończone”.


 

Z MAPĄ I KOMPASEM

 
    Listopadowe zajęcia doskonaliły umiejętność orientacji w terenie.
Z kompasami, mapami topograficznymi uczestnicy innowacji wyszli w teren.   Zaczęli od określenia kierunków geograficznych przy pomocy kompasu, na róży kierunków lokalizowali budynek szkoły, Dworek Gorce, remizę OSP.
Doskonalili też umiejętność orientowania mapy, szacowali, a potem mierzyli długość działki przed szkołą, obliczali skalę, w której wykonano plan tego terenu. Uczestnicy wcielili się w rolę kartografów, tworzyli plany sytuacyjne placu przyszkolnego.
    Podsumowując warsztaty, uczniowie przyznali, że podjęte działania oprócz dobrej zabawy pozwoliły im sprawdzić wiedzę teoretyczną w praktyce.


 

Z KRAJOBRAZEM NA TY
     Grudniowe warsztaty miały na celu doskonalenie umiejętności obserwacji najbliższego krajobrazu.
      Uczestnicy wcielili się w rolę fotografów, z aparatami wyszli w teren. Robili zdjęcia, analizowali sposoby użytkowania gruntów i ich wpływu na środowisko przyrodnicze, różnicowali formy architektoniczne i lokalizację istniejącej zabudowy, oceniali wpływ człowieka na krajobraz, rozróżniali elementy krajobrazu naturalnego i przekształconego przez ludzi, wskazywali przykłady wytworów działalności człowieka.
   Zebrane materiały i informacje tropiciele wykorzystają do sporządzenia albumów, ulotek czy pocztówek z naszej miejscowości.
 
 
 
 

 

WODA- ELIKSIR ŻYCIA

Styczniowe warsztaty miały charakter doświadczalny. Tym razem uczestnicy zajęć badali właściwości fizykochemiczne wody z rzeki Kamienica.
Z taśmą mierniczą, termometrem, krążkiem Secchiego wyruszyli nad badany zbiornik. Zgodnie z przygotowanymi kartami pracy „tropiciele” określili rodzaj dna, zbadali zapach, temperaturę, ocenili przejrzystość wody. Zmierzyli też jej przepływ.
Po pobraniu próbek, badacze wrócili do sali lekcyjnej, gdzie czekały ich kolejne pomiary, tym razem z użyciem testów do badania wody „Testlab”. Dodając odczynników chemicznych określili ph wody, jej twardość, zawartość jonów amonowych oraz azotanów .
            Podsumowując warsztaty, uczniowie przyznali, że podjęte działania dostarczyły im dobrej zabawy, ale także dały możliwość odkrycia tajemnic niebieskiego żywiołu.
 
 
 
 
 
 
 

POWIETRZE WOKÓŁ NAS
 
Lutowe warsztaty poświęcone były powietrzu. Młodzi tropiciele tajemnic przyrody na tapetę wzięli niewidzialny składnik środowiska i na swój iście naukowy sposób potwierdzili prawdziwość sentencji z „Małego Księcia”, że najważniejsze jest niewidoczne dla oczu.
W pierwszej części spotkania uczestnicy innowacji wyszli w teren i dokonali oceny stopnia zanieczyszczeń powietrza za pomocą tzw. skali porostowej. Do badania uczniowie wybrali okazy drzew o grubym pniu, obejrzeli korę drzewa od podstawy do ok. 2 m wzwyż i na podstawie skali zidentyfikowali występujące typy morfologiczne plech porostów. Następnie do drzewa przyłożyli papierową ramkę (w miejscu, gdzie jest najwięcej porostów) i określili ich rodzaj oraz ilość (w procentach).
Druga część spotkania poświęcona była badaniu składu powietrza i odkrywaniu jego właściwości. Uczestnicy prowadzili eksperymenty: „Powietrze jest wszędzie” , „Złapać powietrze”, ”Ciepłe powietrze unosi się”, „Czy powietrze coś waży?”, „Ciepłe powietrze rozszerza się”- stawiali hipotezy, udowadniali je i wyciągali wnioski.
Udział w tych warsztatach zapewne wpłynął na wzrost świadomości uczniów na temat powietrza. Miejmy nadzieję, że zdobyta wiedza i przeprowadzone eksperymenty zmuszą ich do refleksji o sposobie życia ludzi i wpłyną na wzrost poczucia odpowiedzialności za stan naszej planety.    
 

 


 PRZYRODA W OBIEKTYWIE

 

    Chcąc dorównać Kopernikowi, przyrodnicy z klasy czwartej udowadniają stwierdzenie: „Zależnie od pory roku Słońce mocniej lub słabiej ogrzewa powierzchnię Ziemi, to wpływa na pogodę i powoduje zmiany w przyrodzie.”
 
   Wykorzystując technologię informacyjno-komunikacyjną, młodzi obserwatorzy prowadzą badania, dokumentują „rewolucje” w świecie przyrody i tym samym sprawdzają celność uczonych twierdzeń.
 
   Jeśli zauważą coś ciekawego o danej porze roku, robią zdjęcie, nadają mu tytuł i wysyłają na adres klasa4przyroda@gmail.com.
 
   Zbieranie dowodów potrwa do czerwca, już teraz można obejrzeć powstałe albumy.
Jeśli zaobserwowałeś coś interesującego, przyłącz się do nas.
 
 
https://plus.google.com/photos/101657350613069906813/albums/5968708716241027665
https://plus.google.com/photos/101657350613069906813/albums/5968721016753385953
https://plus.google.com/photos/101657350613069906813/albums/5985827985325605281

 

SZUMI DOOKOŁA LAS
 
W słoneczne marcowe popołudnie tropiciele ruszyli na odkrywczą wyprawę do lasu. Po półgodzinnym marszu przystąpili do działania. Zaczęli od porównania warunków panujących na skraju i w głębi lasu, na tapetę wzięli temperaturę, nasłonecznienie, siłę i kierunek wiatru oraz wilgotność. Następnie rozpoznali poszczególne warstwy lasu, przy okazji zastanawiali się jakie warunki panują w poszczególnych warstwach.
Baczni obserwatorzy wskazywali i nazywali charakterystyczne gatunki roślin, ślady i tropy zwierząt, dostrzegli nawet zwiastuna wiosny wśród motyli - latolistka cytrynka.
Jako grupa pomiarowo-plastyczna nie mogli nie opisać sylwetki wybranego gatunku drzewa - taśmą mierniczą zmierzyli rozpiętość drzewa, jego obwód no i oczywiście sporządzili szkic.
Na zakończenie warsztatów uczestnicy stwierdzili, że las to otwarta księga przyrody, fabryka tlenu, filtr powietrza, magazyn wody, dostarczyciel drewna, miejsce pracy i wypoczynku oraz klimatyzator.
 
 
 
 

 
   FUKNCJE TERENÓW ZIELONYCH
 
Kwietniowe warsztaty dotyczyły funkcji społeczno-kulturowych parków i terenów zielonych.
Zajęcia rozpoczęły się od analizy planu parku przyrodniczego w Kamienicy. Uczniowie wcielili się w rolę poszukiwaczy i szukali „skarbów”, korzystając z odpowiednich dokumentów. Jako projektanci nanosili też własne propozycje obiektów, które mogłyby się znaleźć w parku.
W drugiej części warsztatów uczestnicy dokonali analizy porównawczej parku i lasu, określając podobieństwa i różnice. Wykorzystując karty pracy i nietypowe miejsca, zaobserwowali odmienność tychże terenów.
Spotkanie zakończyło się dyskusją na temat roli, jaką odgrywa zieleń w miastach. Przerwy między wykonaniem poszczególnych zadań zostały aktywnie wykorzystane – korzystając z  huśtawek, zjeżdżalni i innych sprzętów uczniowie umilili sobie czas i reaktywowali szare komórki.
 
 
 

 
 ZIELONA EKSPEDYCJA
 
 
Majowe warsztaty poświęcone były łące. Młodzi tropiciele tajemnic przyrody przyjrzeli się najmniejszym mieszkańcom zielonych terenów, przeanalizowali budowę ich odwłoków, wielkość, ilość odnóży, rozkład skrzydeł, a także barwę i charakterystyczny wzór: kropki, paski poprzeczne i pionowe itp.
Tak się złożyło, że w momencie, kiedy uczestnicy z lupami mieli wyruszyć na obserwacje, przyszła wielka ulewa. Ale i z tym sobie poradzili. Przy użyciu dostępnych materiałów - atlasów roślin i zwierząt - na arkuszach papieru powstały łąki. Dzięki temu, jako badacze tajemniczej przyrody uczestnicy zajęć odkryli wielki świat maleńkich stworzeń i roślin łąkowych.
W ramach podsumowania zajęć, uczniowie wzięli udział w dyskusji na temat znaczenia łąk oraz zagrożeń, jakie niesie wiosenne wypalanie traw. Zaobserwowane przez nich cuda natury na trwałe wpisały się w obraz najbliższego im środowiska. A to Polska właśnie…
 
 
 
 
Utworzona: 03.11.2014, Autor: sp1kamienica,

Nowy komentarz