ZACZYNAMY !
W roku szkolnym 2014/2015 kolejna grupa piątoklasistów rozpoczęła swoją przygodę z innowacją pedagogiczną „Na tropie tajemnic przyrody”.
Na pierwsze spotkanie przybyło 16 uczniów (w przeważającej ilości z oddziału „A”) Po zapoznaniu się z celami i programem zajęć, zasadami bezpieczeństwa, przyrządami do obserwacji uczestnicy próbowali znaleźć odpowiedź na pytanie: „na czym polega innowacyjność planowanych spotkań”? Następnie wyposażeni w pastele i kredki sporządzili plakaty informujące o udziale w tego typu zajęciach. Efekty pracy młodych artystów podziwiać można na korytarzu szkolnym.
Kolejnym punktem spotkania było podpisanie kontraktów, w których czwartoklasiści zobowiązali się do aktywnego i systematycznego udziału w zajęciach.

UDOWODNILIŚMY NIESKOŃCZONOŚĆ ŚWIATA ROŚLIN
W październikowe popołudnie uczestnicy innowacji ruszyli w teren z atlasami roślin oraz mapą, na której wyznaczyli trasę do stanowisk badawczych. Zaraz po przybyciu na miejsce badań zaczęli działać: szukali okazów roślin, wykonywali schematyczne rysunki, mierzyli wysokość, oznaczali ich nazwy przy pomocy kluczy. Wszystko po to, by udowodnić różnorodność gatunkową flory.
W trakcie tychże zajęć, pod czujnym okiem fachowca - leśniczego Nadleśnictwa Limanowa - uczniowie posadzili „Drzewko Wolności” - buka.
Z przeprowadzonych warsztatów uczestnicy wyciągnęli wnioski. Jak sami przyznają: „człowiek chyba nie jest w stanie policzyć wszystkich gatunków roślin”, „poczuliśmy, że jesteśmy tylko małą cząsteczką w świecie istot żywych”, „jesteśmy bardziej zakładnikami świata roślin niż jej władcami, dlatego powinniśmy szanować przyrodę i dbać o nią, jak tylko umiemy.”




Z MAPĄ I KOMPASEM
Listopadowe zajęcia doskonaliły umiejętność orientacji w terenie.
Nawet pierwszy śnieg nie przeszkodził uczestnikom innowacji w osiąganiu zamierzonych celów. Z kompasami, mapami topograficznymi i instrukcją do pracy wyszli w teren. Zaczęli od określenia kierunków geograficznych przy pomocy kompasu, na róży kierunków lokalizowali budynek szkoły, Dworek Gorce, remizę OSP. Doskonalili też umiejętność orientowania mapy.
W drugiej części zajęć uczestnicy wcielili się w rolę kartografów, tworzyli plany sytuacyjne placu przyszkolnego.
Podsumowując warsztaty, uczniowie przyznali, że podjęte działania pozwoliły im sprawdzić wiedzę teoretyczną w praktyce.
Utworzona: 03.11.2014,
Autor: sp1kamienica,