Rozpoczęcie roku szkolnego 2014/2015 - 01.09.2014

Msza święta - 8.00

Inauguracja roku szkolnego na sali gimnastycznej - 9.00

 

Zakończenie roku szkolnego 2013/2014

 

PIELGRZYMKA KLAS DRUGICH DO LUDŹMIERZA

 

 WYCIECZKA KLAS 2A I 2B DO ZAKOPANEGO

 

 

 

GMINNE SPOTKANIE Z POEZJĄ
 
Już po raz trzeci w Szkole Podstawowej nr 2 w Szczawie odbył się gminny konkurs recytatorski pt. SPOTKANIE Z POEZJĄ. Pod jednym dachem zebrali się przedstawiciele szkół podstawowych, aby pielęgnować kulturę języka ojczystego.
W zmaganiach młodych recytatorów naszą szkołę reprezentowali:
Tym razem zmagania poetyckie przebiegały pod hasłem: Wokół twórczości Juliana Tuwima. Uczestnicy przygotowali utwór z dorobku tego wspaniałego poety. Nie było to łatwe wyzwanie, ale wszyscy recytatorzy wykazali się niezwykłym, jak na ich wiek, profesjonalizmem.
Gratulujemy Aleksandrze wyróżnienia, a Arturowi zdobycia III miejsca! [A.-M.J.]
                                                                                      

 

GMINNY KONKURS CZYTAM I ROZUMIEM
 
4 czerwca w Szkole Podstawowej nr 2 im. Jana Matejki w Kamienicy odbył się gminny konkurs pod hasłem: Czytam i rozumiem, adresowany do uczniów klas IV-VI szkół podstawowych gminy Kamienica.
Nasza szkołę w zmaganiach o tytuł Mistrza czytania i rozumienia tekstu reprezentowały:
Uczennice miały niełatwe zadanie musiały zmierzyć się z: czytaniem tekstu na czas połączonym z analizą słownikowo-składniową, szybkim czytaniem ze zrozumieniem i udzieleniem poprawnych odpowiedzi na pytania oraz analizą poprawności ortograficznej tekstu.
Wspaniały wynik osiągnęła Renata Adamczyk z klasy 6b prowadzona przez panią Annę -Marię Jamróz, nie tylko wyszła z tej próby zwycięsko, ale zdobyła I miejsce. Gratuluję sukcesu!
Dziękujemy organizatorom za wspaniałą atmosferę.[A.-M.J.]
 
                                                            

                                              SZCZYRZYC 2014

 

FESTYN PARAFIALNY Z OKAZJI DNIA DZIECKA

 

 

POKAZOWA LEKCJA JĘZYKA POLSKIEGO
W dniu 30 maja 2014 roku pani mgr Anna-Maria Jamróz przeprowadziła otwartą lekcję języka polskiego w klasie 4a na temat: Jak Zielony Kapturek uniknął losu Czerwonego Kapturka?
 Zajęcia te były prowadzone dla Rodziców uczniów z klasy 4a. Celem takiego przedsięwzięcia było przybliżenie Rodzicom zasad oceniania kształtującego, innowacyjnych metod i technik pracy dydaktycznej oraz zapoznanie ze specyfiką przedmiotu język polski.
Klasa czwarta wprowadziła rodziców w kolorowy świat baśni. Uczniowie bardzo rzetelnie uczestniczyli w lekcji m.in. przygotowali metodą dramy historię Zielonego Kapturka.
Występy odbywały się w 3 osobowych grupach.
Lekcja łączyła w sobie elementy: dramy, prezentacji ustnej oraz technik multimedialnych.
Podczas toku lekcji widoczne było, że stosowane elementy i techniki wpływają na uczniów w sposób motywujący. Przedstawiający dali z siebie wszystko, aby zaprezentować się przed rodzicami z jak najlepszej strony.
Wszystkie zadania zostały wykonane wzorowo. Uczniowie wnikliwie opracowali materiał lekcyjny i zaprezentowali go po mistrzowsku.
           Dziękuję wszystkim obecnym Rodzicom za przybycie i wsparcie w czasie lekcji otwartej. [A.-M.J. J]

 

DZIEŃ MAMY I TATY

 

 

 

 

ZAPROSZENIE NA DZIEŃ MAMY I TATY

 

 

INFORMACJA O ZEBRANIU

 

27 maja 2014 o godz. 15.30 odbędzie się zebranie ogólne rodziców , a po nim spotkania informacyjne z wychowawcami. Na zebranie zapraszamy wszystkich rodziców , w tym rodziców przyszłorocznych pierwszoklasistów oraz rodziców dzieci z oddziału przedszkolnego.

 

Informacja o podręcznikach do j. angielskiego na rok szk. 2014/2015 w zakładce DLA RODZICÓW

ŻYCZENIA URODZINOWE DLA KLAUDII I JASIA

 

 

INNOWACYJNE METODY NAUCZANIA
NA LEKCJACH JĘZYKA ANGIELSKIEGO
 
Nauka języka obcego nie musi odbywać się tylko  systemem klasowo-lekcyjnym. Na lekcjach języka angielskiego wychodzimy poza ramy i sięgamy do innowacyjnych metod, aby dotknąć języka angielskiego i zacząć posługiwać się nim w codziennych sytuacjach.
 
 Wprowadzam   metodę  Callana, która uczy speakingu i przełamuje wszelkie bariery językowe. Uczymy się języka poprzez rozwijanie sprawności mówienia w oparciu na tzw. authentic material, co uświadamia uczniom, jak ważną rolę we współczesnym świecie pełni umiejętność posługiwania się językiem angielskim. Przyczynia się to przede wszystkim  do przełamania bariery językowej w procesie komunikacji oraz czyni uczniów gotowymi do  wchodzenia w interakcje z innymi osobami.
 
Oprócz metody Callana, pracujemy metodą projektu, która kształci umiejętność łączenia komunikacji werbalnej i niewerbalnej. Ponad to, doskonali umiejętność wykorzystywania zasad różnicowania wypowiedzi w zależności od zaistniałej sytuacji.
 
 Przygotowujemy foldery reklamujące najpiękniejsze miejsca w okolicy, tworzymy książkę kucharską z najlepszymi przepisami, planujemy i realizujemy wirtualne wycieczki po Wielkiej Brytanii będąc pracownikiem biura podróży i przewodnikiem wycieczki.
 
Poszukując informacji we wszelkich dostępnych źródłach, redagujemy biografie sławnych ludzi oraz przedstawiamy ważne teorie naukowe w języku angielskim - np. teorię heliocentryczną Mikołaja Kopernika.
 
Wreszcie uczymy się czytać ogłoszenia w gazetach, aby znaleźć pracę na wakacje, po czym piszemy podanie, umawiamy się z pracodawca, uczestniczymy w interview i … już mamy pracę - a wszystko to w języku angielskim.
 
Mam pewność, że moi uczniowie poradzą sobie na zakupach w sklepie i przez Internet, potrafią przeprowadzić wywiad z artystą ulicznym (co nie jest proste), potrafią  złożyć zamówienie w restauracji czy nawet targować się na bazarze - wszystko to w takich warunkach, które najbardziej oddają autentyczną sytuację.
 
Proponowane rozwiązania innowacyjne staną się bardzo ważnym ogniwem w procesie kształcenia lingwistycznego. Organizując tego typu zajęcia w sposób innowacyjny, będzie można korzystnie wpłynąć na rozwój kompetencji komunikacyjnej uczniów, która odznacza się umiejętnością  zdobywania i przekazywania informacji w mowie w sposób poprawny i odpowiedni do danej sytuacji. Każdy  uczeń poczuje się świadomym użytkownikiem języka angielskiego, co wpłynie na wzrost motywacji do podejmowania wysiłku na rzecz samorozwoju. [D.Ch.]

 

 

 
DBAMY O ZIEMIĘ
 
                  Kwiecień to miesiąc, w którym obchodzony jest Światowy Dzień Ziemi- 22 kwietnia. W tym dniu ludzie pokazują jak szanować i nie szkodzić Ziemi. Nasi uczniowie również udowodnili, że dobro naszej planety nie jest im obce.
Dla uczczenia tego dnia 9 uczniów klas 4-6 poszerzało swoją wiedzę z zakresu ochrony środowiska i ekologii. 29 kwietnia zmierzyli się w konkursie wiedzy ekologicznej „Eko- asy”. Byli wśród nich: Cezary Paszkowski (kl.6a), Aleksandra Faron (kl.5a), Oliwia Faron (kl.5a), Dominika Barnaś (kl.5a), Zuzanna Gorczowska (kl.5a), Mateusz Kramarczyk (kl.5a), Maciej Poparda (kl.5a), Adam Mikołajczyk (kl.4), Aleksandra Mucha (kl.4)
                  W ramach obchodów Światowego Dnia Ziemi uczniowie klasy 6a przeprowadzili zbiórkę odpadów w Kamienicy, powstały gazetki tematyczne w klasach oraz prowadzone były pogadanki o tej tematyce w ramach godzin z wychowawcami. [A.K.]
 
               
 
 
 
 

 

LISTY KANDYDATÓW PRZYJĘTYCH DO ODDZIAŁU PRZEDSZKOLNEGO I KLASY PIERWSZEJ

W ZAKŁADCE "DLA RODZICÓW" - REKRUTACJA 2014/2015

 

 

ZAPRASZAMY NA ŚWIETLICĘ!
 
Świetlica w Szkole Podstawowej nr 1 im. Bohaterów Warszawy w Kamienicy czynna jest codziennie.
TO miejsce, w którym uczeń może kształcić i rozwijać swoje zainteresowania, może sprawdzić swoje koncepcje, dokonywać prób. Głównym celem naszej pracy jest wszechstronny rozwój osobowości wychowanka oraz integracja uczniów spędzających czas po lekcjach w świetlicy.
Zapewniamy wszechstronną opiekę wychowawczą. Podstawowym warunkiem powodzenia pracy wychowawczej jest uniwersalne ukazywanie dzieciom i młodzieży współczesnego życia, zbliżenie jej do aktywnego w nim udziału. Dzieci należy uczuciowo związać z naszym krajem, wzbogacić świat przeżyć przez rozmowy, książki, filmy oraz wycieczki.
Świetlica szkolna to taki neutralny teren, nie przynależny żadnej klasie, żadnemu przedmiotowi, żadnej pracowni – ale wspólny. Tutaj można spotkać się z kolegami przed i po zajęciach, zagrać w szachy, warcaby, gry planszowe i komputerowe, rysować i malować.
W trakcie organizowanych zajęć świetlicowych pragniemy dać szansę wykazać się uczniowi słabemu w nauce, często zniechęconemu brakiem osiągnięć i jednocześnie rozwinąć szczególne zainteresowania uczniów wybitnie zdolnych.
Planowa i zorganizowana opieka nad uczniem w godzinach pozalekcyjnych jest ważnym ogniwem pracy szkoły, uczniowie mają możliwość spędzenia czasu wolnego według własnego uznania, mogą zjeść posiłek, jak również odrobić lekcje, uzyskując pomoc nauczyciela-wychowawcy.
Zajęcia świetlicowe powinny wypełnić uczniom czas w sposób możliwie interesujący. Poprzez ich organizację i rzetelne prowadzenie pragniemy osiągnąć określone zmiany w zainteresowaniach, postawie i codziennych nawykach wychowanków.
Prowadzone zajęcia:
 
Wychowawcy świetlicy:
Anna-Maria Jamróz, Anna Bugajska, Magdalena Cebula


 

PRZYRODNICY UCZĄ SIĘ MÓWIĆ „NIE”
 
Uczniowie klasy czwartej zmierzyli się z nietypowym zadaniem z przyrody.
     W grupach przygotowali scenki darmowe, podczas których ćwiczyli zachowania asertywne. Przy użyciu kamery nagrali swoje wystąpienia - warto obejrzeć.[A.K.]
 

 

 

INFORMACJA DLA RODZICÓW

Rodzice uczniów z klas 0 - III ( obecnych oraz przyszłych ) mogą składać wstępne deklaracje uczestnictwa dziecka w zajęciach świetlicowych w roku szkolnym 2014/2015. Deklaracje należy złożyć do końca kwietnia w sekretariacie szkoły.  

DEKLARACJA

PODWIECZOREK POETYCKI
 
Już na stałe w tradycję naszej szkoły miesiąc marzec wpisuje się jako czas POEZJI.
W tym roku PODWIECZOREK POETYCKI, odbył się 27 marca 2014r. o godzinie 13.00 na świetlicy szkolnej.
Recital wierszy i piosenek autorstwa uczniów klas 4-6 zgromadził sporą publiczność. Dziękujemy Rodzicom, Uczniom i naszym Przyjaciołom za przybycie. 
I zapraszamy za rok ![A-M.J.]
 
 
                                                                                                                  


 

Uczymy ratować
 
      26.03.2014 uczniowie klas piątych brali udział w szkoleniu z zakresu pierwszej pomocy przedmedycznej.
Celem kursu było przełamanie lęków związanych z niesieniem pomocy, wyposażanie naszych uczniów, już od najmłodszych lat, w podstawową wiedzę
i umiejętności z zakresu pierwszej pomocy.
Głównym tematem szkolenia było udzielanie pomocy osobom poszkodowanym
w razie utraty przytomności oraz nagłego zatrzymania krążenia.
Uczniowie mogli zapoznać się teoretycznie z podstawowymi zasadami obowiązującymi podczas udzielania pierwszej pomocy w takich sytuacjach oraz nabyć praktyczne umiejętności, ćwicząc prowadzenie resuscytacji krążeniowo-oddechowej na fantomie treningowym. Uczniowie ćwiczyli również układanie poszkodowanego w tzw. „pozycji bezpiecznej”.
Ponadto usłyszeli jak prawidłowo pomagać zaopatrywać krwotoki, zranienia, złamania, oparzenia, reagować przy omdleniach, ukąszeniach przez żmiję itp.
Istotnym elementem szkolenia było przypomnienie numerów alarmowych do służb ratowniczych oraz zasad wzywania pomocy.
      Kurs zakończył się krótkim zaliczeniem, po czym uczniowie otrzymali zaświadczenia ukończenia kursu.[A.K.]
 

 

WYNIKI SZKOLNEGO KONKURSU

WIEDZY O BEZPIECZEŃSTWIE

   26 marca 2014 r. odbył się już po raz trzeci w naszej szkole Konkurs Wiedzy  o Bezpieczeństwie dla uczniów klas młodszych.
   Celem konkursu było:
- utrwalenie wiadomości na temat bezpieczeństwa podczas zabaw i ruchu drogowego
- sprawdzenie wiedzy uczniów klas młodszych z zakresu bezpiecznego poruszania się po drogach i odpowiedniego zachowania się w różnych sytuacjach
- promowanie bezpiecznego stylu życia
 
   W konkursie wzięli udział przedstawiciele z klas II i III, łącznie 8 uczniów. Rozwiązując test dzieci musiały wykazać się m.in. znajomością znaków drogowych, numerów alarmowych, rozwiązać zagadki czy wskazać w tekście i na ilustracji nieprawidłowe zachowanie.
Organizator: mgr Ewa Adamczyk

 
 
Anna Hilgier kl.III a
Adam Franczyk kl. III b
 
I miejsce
 
 
Julia Chlipała kl. II b
 
II miejsce
 
Miłosz Janczura kl. II a
Marta Wąchała kl. II b
 
III miejsce

 

ZAPROSZENIE NA LEKCJĘ OTWARTĄ

DZIEŃ OTWARTY DLA PRZEDSZKOLAKÓW - 18.03.2014

 

WITAJ WIOSNO! 

   21 marca 2014 roku z okazji pierwszego dnia wiosny wszyscy pojawili się w szkole w strojach koloru zielonego. Wiosenna atmosfera panowała już od poprzedniego dnia, ponieważ uczniowie klas 1-3 przygotowywali bohaterki tego wydarzenia – Marzanny.
   O godz. 9.00 klasy młodsze spotkały się, aby wspólnie wierszem i piosenką pożegnać zimę oraz uczcić nadejście wiosny. Następnie w towarzystwie pięknej, słonecznej pogody uczniowie rozśpiewanym i barwnym korowodem udali się nad rzekę, żeby zgodnie z tradycją utopić Marzanny. Aby mieć pewność, że obrzęd nikomu nie zaszkodzi, a przede wszystkim przyrodzie, kukły wykonane były z materiałów biodegradowalnych, głównie słomy, gałęzi, krepiny.
   Wycieczka była bardzo udana, a dzieci zadowolone i pełne wrażeń wróciły do szkoły.[E.B.]
 
 
 

 

MISTRZ MATEMATYKI

   Dnia 19.03.2014r. odbył się Szkolny Etap Konkurs Matematycznego dla uczniów klas III.
    W konkursie wzięło udział 6 uczniów z klas: III a  i III b . Uczniowie mieli do rozwiązania test matematyczny.
Tytuł „Mistrza Matematyki ” zdobył Andrzej Świnka z kl. III b.
GRATULUJEMY!!! [E.A.]

PROMOCJA SZKOŁY - PREZENTACJA PDF

FOLDER PROMUJĄCY SZKOŁĘ

 

MISTRZ ORTOGRAFII 

   Dnia 13.03.2014r. odbył się Szkolny Konkurs Ortograficzny dla klas młodszych.
    W konkursie wzięło udział 14 uczniów z klas II i III. Praca konkursowa składała się z dwóch części: dyktanda oraz testu ortograficznego.
Tytuł „Mistrza Ortografii” zdobyła Zuzanna Majoch z kl. III a
GRATULUJEMY!!! [E.A.]
 

 

PODWIECZOREK POETYCKI - ZAPROSZENIE

 

 

    Mamo, Tato… Odwiedź szkołę swojego        dziecka!

 

Dyrekcja i nauczyciele serdecznie zapraszają Rodziców dzieci, które we wrześniu rozpoczną naukę w szkole do odwiedzenia szkoły w dniu 19 marca 2014 w godz. 8.10 - 10.00.

 

 

                                               

 

W dniu 18 marca 2014 szkołę będą zwiedzały przedszkolaki z wychowawcami.

 

 

 

PRZYRODA W OBIEKTYWIE  

   Chcąc dorównać Kopernikowi, przyrodnicy z klasy czwartej udowadniają stwierdzenie: „Zależnie od pory roku Słońce mocniej lub słabiej ogrzewa powierzchnię Ziemi, to wpływa na pogodę i powoduje zmiany w przyrodzie.”
 
    Wykorzystując technologię informacyjno-komunikacyjną, młodzi obserwatorzy prowadzą badania, dokumentują „rewolucje” w świecie przyrody i tym samym sprawdzają celność uczonych twierdzeń.
 
Jeśli zauważą coś ciekawego o danej porze roku, robią zdjęcie, nadają mu tytuł i wysyłają na adres klasa4przyroda@gmail.com.
 
Zbieranie dowodów potrwa do czerwca, już teraz można obejrzeć powstałe albumy.
Jeśli zaobserwowałeś coś interesującego, przyłącz się do nas.
 
 
https://plus.google.com/photos/101657350613069906813/albums/5968708716241027665
https://plus.google.com/photos/101657350613069906813/albums/5968721016753385953
https://plus.google.com/photos/101657350613069906813/albums/5985827985325605281
 

 Dzień Bezpiecznego Internetu

„Razem tworzymy lepszy Internet”
 
11 lutego w ponad 100 krajach na świecie obchodzony jest Dzień Bezpiecznego Internetu (DBI). Tegoroczne hasło przewodnie „Razem tworzymy lepszy Internet” zwraca uwagę internautów na pozytywne aspekty korzystania z sieci i ich udział w tworzeniu wirtualnego świata. 
Podczas tegorocznych obchodów Dnia Bezpiecznego Internetu w naszej szkole szczególnie podkreślaliśmy potencjał sieci, komputer nie tylko ułatwia kontakty z rówieśnikami, ale równocześnie jest źródłem wiedzy jak i twórczej rozrywki.[A-M.J.]
                                                                                                    
 
 
 

 

BAL KARNAWAŁOWY 2014

 

 

GMINNY KONKURS ORTOGRAFICZNY

 

WYKAZ ZAJĘĆ ORGANIZOWANYCH W SZKOLE

W CZASIE FERII ZIMOWYCH

 

  SPRAWDZIAN OD 2015 ROKU

MATERIAŁY INFORMACYJNE

OKRĘGOWEJ KOMISJI EGZAMINACYJNEJ W KRAKOWIE

 

 

KAMPANIA POSTAW NA RODZINĘ
 
W styczniu podjęliśmy działania w ramach kampanii POSTAW NA RODZINĘ. To pozytywna profilaktyka z bardzo ważnym przesłaniem: warto postawić na rodzinę, by ustrzec nas przed podejmowaniem zachowań ryzykownych. 
Promujemy pozytywny wizerunek rodziny wśród uczniów.Taka profilaktyka sprawdza się najlepiej. Uczymy umiejętności, które chronią młodych przed alkoholem i narkotykami.
Uczniowie uczestniczyli w pogadankach, wykonali plakaty promujące rodzinę i wartości, które ze sobą niesie.
Efektem działań była wystawa prac uczniów na szkolnym korytarzu połączona z apelem, na którym zaszczyciła nas swoją obecnością pani Zofia Kuchnia Przewodnicząca Gminnej Komisji Profilaktyki i Pozwiązywania Problemów Alkoholowych. [ A-M.J.]
                   

          

 

  OBCHODY DNIA BABCI I DZIADKA
     Dzień Babci i Dziadka to najpiękniejsze dni w roku. W tych dniach babcie i dziadkowie obdarzani są szczególnymi dowodami miłości. W dniach 20 – 23 stycznia 2014 roku odbywały  się w naszej szkole uroczystości z okazji Dnia Babci i Dziadka. Zaproszeni dziadkowie licznie przybyli, aby podziwiać występy swoich wnucząt. Dzieci wzruszały gości wierszami i piosenkami. Na zakończenie wszystkie wnuczęta zaśpiewały tradycyjne „Sto lat” i wręczyły własnoręcznie wykonane upominki. W niejednym oku zakręciła się łza wzruszenia i nie było końca radosnej wymianie zdań. Spotkania kończyły się w miłej atmosferze przy słodkim poczęstunku przygotowanym przez rodziców.[E.B.]
 

 

 

 

ZAPROSZENIE

 

Gdy Dzień Babci i Dziadka zaświta,
z radością w naszej szkole  chcemy
 Was powitać.
Z wierszem i piosenką wnuki już czekają
o  godz. 1230 program dla
Was zaczynają.
 
 
20.01.2014 godz. 12.30 – klasy 0, 1a, 1b
 
21.01.2014 godz. 12.30 – klasy 2a, 2b
23.01.2014 godz. 12.30 – klasy 3a, 3b
 

 

 

WYNIKI SZKOLNEGO KONKURSU ORTOGRAFICZNEGO
MISTRZ ORTOGRAFII
 
I MIEJSCE: RENATA ADAMCZYK
                      ANGELICA FALTYN
II MIEJSCE: ALEKSANDRA FARON
III MIEJSCE: DOMINIKA RUSNARCZYK
 
 
GRATULUJEMY!  [A-M.J.]

 

PODWÓJNYCH ŻYCZEŃ NASTAJE MOMENT,
BO CHRYSTUS PAN NAM SIĘ AKTUALNIE RODZI,
A I ROK NOWY TEŻ NADCHODZI.

PIĘKNA JEST RADOŚĆ W ŚWIĘTA,
CIEPŁE SĄ MYSLI O BLISKICH,
NIECH POKÓJ, MIŁOŚĆ I SZCZĘŚCIE
OTOCZY AKTUALNIE NAS WSZYSTKICH.
ŚWIĄT BEZTROSKICH I RADOSNYCH,
CIUT ŚNIEGU, TROCHĘ MROZU.
PEŁNEGO PREZENTÓW MIKOŁAJA POWOZU,
A PRZY TYM DUŻO ZDROWIA
ŻYCZY

SAMORZĄD UCZNIOWSKI

 



Podsumowanie diagnozy

przeprowadzonej przez Samorząd Uczniowski

SILNE I SŁABE STRONY SZKOŁY

MIKOŁAJKI

 

 

 

IDĄ ŚWIĘTA….
        11 grudnia po  naszej szkole roznosił się miło drażniący wszystkich zapach.
        To klasa 2a razem z mamami i wychowawczynią zajmowała się pieczeniem pierniczków na świąteczny stół ( dotrwają do świąt?). Wykorzystaliśmy sprawdzony od lat przepis naszej byłej nauczycielki,( obecnie na emeryturze) Pani Marii Paluch. Podaję go poniżej.     
     Dzieci wałkowały ciasto, wycinały różnego kształtu pierniczki, a następnie po upieczeniu wykazały się inwencją twórczą dekorując je. Zabawy było co nie miara. A ten zapach!!!

Pierniczki
1 kg mąki tortowej
4 jajka
½ kostki margaryny
½ kostki smalcu
1 szklanka cukru
1 łyżka sody
1 ½ łyżki proszku do pieczenia
½ słoika miodu sztucznego
2 przyprawy do pierników
Miód , smalec, margarynę rozpuścić w rondlu i wystudzić. Jajka ubić z cukrem. Do mąki wymieszanej z proszkiem i sodą dodać pozostałe składniki. Zarobić ciasto. Cienko rozwałkować. Piec ok. 20 min. w temp. 180 stopni C. Udekorować wg uznania. Smacznego![M.W.]
 
 

 

MAMY DOWÓD NA ISTNIENIE ŚWIĘTEGO MIKOŁAJA!
 
         Grupa dzieci z terenu naszej gminy przekonała się, że światowej sławy Dobroczyńca zwany świętym Mikołajem, naprawdę istnieje.
Ani wichura, ani śnieżyca nie przeszkodziły naszej grupie badawczej w spotkaniu z Dobrodziejem. W sobotę 7 grudnia pod wodzą opiekunów mali badacze pokonali ponad 40 km i dotarli do Spytkowic, gdzie uczestniczyli w X Finale Akcji Zostań Świętym Mikołajem.
„To było wspaniałe przeżycie” – mówi jeden ze szczęśliwców, który miał okazję spotkać się z Brodatym Jegomościem i otrzymać paczkę z jego rąk.
Szkoła Podstawowa Nr 1 w Kamienicy wraz ze Szkołą Podstawową w Zasadnem już od 6 lat współpracuje z Fundacją Pomocy Osobom Niepełnosprawnym w Stróżach. Przeprowadziliśmy zbiórkę zabawek, gier i artykułów szkolnych, spakowaliśmy dwa wielkie worki prezentów i z tym bagażem stawiliśmy się w Zespole Szkół Nr 1 w Spytkowicach. Tam zostaliśmy wspaniale ugoszczeni: obejrzeliśmy przygotowany program artystyczny i otrzymaliśmy słodki poczęstunek. Emocje sięgnęły zenitu, gdy na sali zjawił się święty Mikołaj w asyście swoich współpracowników i ciepłym słowem przywitał wszystkich przybyłych. Zwieńczeniem akcji było rozdanie mikołajkowych paczek, w których znalazły się książki, przybory szkolne, gry, słodycze oraz zabawki. Odchodząc, każdy mały Gość mógł wziąć ze sobą tyle pluszaków, ile tylko chciał - przydały się więc wielkie plecaki i pojemne torby.
Cała ta niezwykła ekspedycja nie byłaby możliwa, gdyby nie wsparcie finansowe Gminnej Komisji Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, która dofinansowała przejazd. Za ten gest, jako organizatorzy, serdecznie dziękujemy.
Członkowie grupy eksperymentalnej wrócili do swoich domów, taszcząc w reklamówkach materialne dowody istnienia i działalności świętego Mikołaja. W ich małych głowach pełno jest przepięknych wspomnień z udziału w tym niecodziennym spotkaniu, a w serduszkach… tli się światełko wiary w ludzką dobro. [M.C.]
 
 
 WIEM WIĘCEJ O AIDS
 
1 grudnia to dzień, w którym ludzie na całym świecie dzielą się zdobytą wiedzą na temat tego, jak zapobiegać zakażeniom, pomagać chorym na AIDS, a także walczyć z nietolerancją. Dyskryminacja chorych, to często wynik reakcji lękowych niemających nic wspólnego z ochroną przed zakażeniem.
Zabezpieczyć możemy się tylko przez rzetelną wiedzę, kiedy może dojść do zakażenia i wystrzeganie się tych sytuacji. W tym celu, jak co roku, zorganizowaliśmy
w naszej szkole akcję propagującą wiedzę o AIDS. 
Członkowie Szkolnego Klubu PCK sporządzili kącik informacyjny o tej tematyce. Chętni uczniowie klas 4-6 przygotowywali prace plastyczne pt. „Życie jest wartością najwyższą- chrońmy je!”, których motywem przewodnim była problematyka AIDS. Wreszcie   uczniowie klas szóstych  uczestniczyli w nietypowej lekcji, która rozpoczęła się od prezentacji multimedialnej pt. „Mity i fakty na temat AIDS”- przygotowanej
i zaprezentowanej przez uczniów klasy 6a. Głos zabrała również pielęgniarka szkolna – Pani Maria Zięba, która przybliżyła problematykę choroby. Następnie uczestnicy zmierzyli się z zadaniami testowymi. Wszyscy uzyskali pozytywny wynik testu i otrzymali certyfikaty potwierdzające udział w akcji.
W czasie tego spotkania była z nami Pani Dyrektor oraz Pani Zofia Kuchnia - Pełnomocnik Wójta ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.[A.K.]

JEDZMY ZDROWO!
27.11.2013 mamy uczniów klasy 2a uczestniczyły w zajęciach otwartych. Tematem był: „Jedzmy zdrowo”. Na początku dzieci z mamami rozwiązywały krzyżówkę, której hasłem był temat zajęć. Dzieci pochwaliły się swoją wiedzą na temat zdrowego odżywiania. Wspólnie z mamami kolorowały „Piramidę zdrowia”. Kolejnym etapem było przygotowanie zdrowych kanapek. Trzeba przyznać, iż mamy wykazały się ogromną inwencją twórczą w tym zakresie. Kanapki były naprawdę wspaniałe. Wszyscy ze smakiem się nimi zajadali. Na zakończenie zajęć mamy miały zaplanować wylosowany przez siebie jeden z pięciu zdrowych posiłków, a dzieci je oceniały. Myślę, że wszyscy dobrze się bawili i dużo wynieśli z tych zajęć. [M.W.]

 

 

 

KAŻDEGO UCZNIA ŁĄCZYMY ZE SZTUKĄ


        Internetowy Teatr TVP dla szkół to nowatorska telewizyjna inicjatywa wykorzystująca nowoczesną technologię jako sposób dotarcia ze sztuką wysokich lotów do masowej młodej widowni.
   Odbiorcą teatralnych wydarzeń są uczniowie różnego typu szkół położonych daleko od wielkomiejskich ośrodków kulturalnych i artystycznych. Grany na żywo spektakl odbierany jest w tym samym czasie przez kilkutysięczną uczniowską społeczność w całej Polsce za pośrednictwem kodowanej transmisji internetowej. Jedną z większych zalet tego pomysłu jest to, że pokazy są bezpłatne dla uczestniczących szkół.
 
22 października 2013 uczniowie klas I - III ubejrzeli spektakl pt. "Calineczka"
w bezpośredniej transmisji  z Teatru im. J. Osterwy w Gorzowie Wlkp.


Opis: Chyba wszyscy znają historię Calineczki. Każdy przecież był kiedyś mały, a to wcale nie takie łatwe, gdy świat wokół zdaje się być wielki, dziwny i uszyty całkiem nie na naszą miarę.
Pewnie dlatego historia maleńkiej dziewczynki, która przyszła na świat z pąka kwiatu, towarzyszy nam już od paru pokoleń. I jak to z baśnią bywa, wciąż warto ją czytać, a jeszcze lepiej opowiadać własnymi słowami. Wtedy baśń staje się zwierciadłem, w którym możemy zobaczyć siebie. I nie raz parsknąć śmiechem na ten widok, bo czy mali, czy już duzi, bywamy nie raz bardzo zabawni. "Calineczka" - musical familijny na motywach ponadczasowej baśni Andersena, to pełna humoru fantazja teatralna o dorastaniu i poszukiwaniu przyjaźni. Libretto: Andrzej Ozga i Marek Bartkowicz, reżyseria: Andrzej Ozga
 
    Ważnym aspektem projektu jest wzbogacenie i urozmaicenie szkolnych zajęć, edukacja artystyczna i pobudzanie nawyku korzystania z życia kulturalnego wśród młodych odbiorców. Nowoczesne rozwiązania technologiczne pozwalają zrealizować te cele szybko i na dużą skalę.
•    Internetowy Teatr TVP dla szkół to wydarzenie nie tylko dla grona uczniów i nauczycieli.
•  To święto dla wielu małych  lokalnych społeczności, które doceniają okazane im zainteresowanie i nawiązują z pomysłodawcami i organizatorami projektu trwałe emocjonalne więzi.  
• To wreszcie wyjątkowa chwila dla twórców i artystów, którzy w rozproszonych po całym kraju salkach lekcyjnych czynią teatralną magię, budząc zachwyt i podziw wdzięcznej publiczności. [E.B.]
 
 

 

NAUKA I ZABAWA W "ZERÓWCE"

 

 

Śniadanie to najważniejszy posiłek dnia. Dzięki niemu nasze dzieci mają energię do nauki, lepiej koncentrują się podczas lekcji i mają siłę do zabawy. To najlepszy start w nowy dzień! Dlatego powstał program edukacyjny: Śniadanie Daje Moc.
http://www.sniadaniedajemoc.pl/index.dhtml
Nasza szkoła zgłosiła swój udział w III edycji programu edukacyjnego „Śniadanie Daje Moc”.
 
Celem programu jest zwiększanie świadomości – nie tylko uczniów, ale też nauczycieli i rodziców - na temat zdrowego odżywiania i roli śniadania w diecie dziecka.

 

 

 

 
    Pierwszą naszą myślą po przebudzeniu powinno być „ZJEDZ ŚNIADANIE". Dlaczego śniadanie jest tak ważne oraz jaki wpływ ma jego brak na nasze zdrowie i samopoczucie? Otóż wiele badań potwierdza,  iż pierwsze śniadanie jest jednym z najważniejszych posiłków w ciągu dnia. W nocy nasz organizm odpoczywa i regeneruje się, natomiast w ciągu dnia często jesteśmy na pełnych obrotach. Dlatego musimy dostarczyć sobie odpowiedni zastrzyk energii w postaci pełnowartościowego śniadania, a tym samym zwiększyć naszą odporność, koncentrację i poprawić samopoczucie. Dostarczając z rana odpowiednie składniki odżywcze nie ciągnie nas do podjadanie chipsów, drożdżówek czy innych łakoci. Ponadto jedzenie śniadania jest pierwszym krokiem do poprawy nawyków żywieniowych i rezygnacji z przejadania się na noc. W tym momencie przysłowie „Śniadanie zjedz jak cesarz, obiad jak szlachcic, a kolację jak żebrak" sprawdza się w 100%. Śniadanie zapewnia organizmowi 25% energii, co pozwala na szybsze przetwarzanie informacji. W codziennym żywieniu naszego dziecka powinniśmy poświęcić szczególną uwagę śniadaniu i drugiemu śniadaniu, które zazwyczaj zabiera do szkoły. Nie powinniśmy pozwalać na to, by dziecko wyszło rano z domu na czczo, gdyż w godzinach porannych należy pobudzić organizm do działania prawidłowo zbilansowanym śniadaniem W szczególności istotne jest to dla uczniów, którzy większość dnia spędzają w szkole, przyswajając mnóstwo nowych informacji. Aby zacząć dobrze dzień, musimy dostarczyć organizmowi odpowiednią dawkę substancji odżywczych i glukozy. Śniadanie dodaje energii, poprawia nastrój i zmniejsza ryzyko podatności na stres.
    Stwierdzenie, że śniadanie jest najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia, przynoszącym wiele korzyści jest słuszne, gdyż:
• poprawia koncentrację,
• daje energię na resztę dnia,
• zwiększa odporność,
• poprawia samopoczucie,
• ułatwia utrzymanie odpowiedniej masy ciała,
• nie odczuwamy „wilczego" głodu w ciągu dnia, a zatem nie podjadamy pomiędzy posiłkami,
• prowadzi do poprawy nawyków żywieniowych, a to z kolei chroni nas przed przyszłymi chorobami dietozależnymi.
    Drogi Rodzicu, zastanów się i odpowiedz sobie na dwa pytania.
1.Czy moje dziecko zjadło dziś śniadanie w domu przed wyjściem do szkoły, tzn. coś więcej niż kubek mleka, herbaty lub innego napoju?
2.Czy moje dziecko zjadło dziś w szkole drugie śniadanie lub obiad? 
 
    Nasza szkoła od lat przywiązuje ogromną wagę do prawidłowego rozwoju uczniów, zarówno w sferze intelektualnej, jak również w sferze aktywności fizycznej czy żywieniowej. Zdrowie i dobre samopoczucie uczniów oraz nauczycieli jest jednym z warunków skutecznej realizacji zadań naszej szkoły. Dobremu samopoczuciu, dyspozycji do nauki i pracy oraz dobrym relacjom międzyludzkim w szkole sprzyja zaspokojenie podstawowych potrzeb fizjologicznych uczniów i nauczycieli. Jedną z tych potrzeb są zdrowe i regularne posiłki, w tym spożywanie posiłku w czasie pobytu w szkole, gdyż każdy człowiek - młody i dorosły powinien zjadać posiłek co 3-4 godziny. Jest to szczególnie ważne wobec zwiększającego się odsetka uczniów z nadwagą i otyłością.
    Wspólne śniadanie szkolne spełnia następujące funkcje:
• zabezpiecza podstawową potrzebę biologiczną uczniów i nauczycieli – tzn. posiłek po upływie ok. 3-4 godz. od pierwszego śniadania,
 •sprzyja dobrej dyspozycji do uczenia się/pracy oraz dobremu samopoczuciu i funkcjonowaniu psychospołecznemu,
• jest ważnym elementem profilaktyki nadwagi i otyłości, sprzyja ograniczeniu spożywania przez dzieci produktów niekorzystnych dla zdrowia, kupowanych w sklepikach szkolnych (słodycze, chipsy, słodkie napoje gazowane) oraz pojadaniu między głównymi posiłkami,
•ogranicza powszechnie praktykowane spożywanie przez uczniów drugich śniadań na korytarzu, schodach, a nawet w łazienkach, zwykle w pośpiechu, •stwarza możliwość integracji uczniów i nauczycieli w bardziej komfortowej sytuacji niż lekcje,
•stwarza warunki do skutecznej edukacji żywieniowej, tworzenia dobrych wzorców,
•stwarza warunki do wspierania i dzielenia się posiłkiem z rówieśnikami pochodzącymi z biedniejszych rodzin.
    Bez aktywnego udziału Państwa, rodziców wysiłki szkoły dla organizacji wspólnego posiłku nie mają szans powodzenia. Zadaniem rodziców powinno być dopilnowanie, aby dziecko zabierało do szkoły kanapkę oraz warzywa, owoce i coś do picia. Ważne jest także, aby Państwo uczyli swoje dzieci samodzielnego przygotowywania zdrowego drugiego śniadania do szkoły.
(na podstawie poradnika „Wspólne drugie śniadanie w szkole" wydanego przez ORE)[E.B.]
 

Kamienica 13.11.2013 r.

       Szanowni Rodzice, pragnę podzielić się z Państwem wiadomością , że w dniu 29 października 2013r. odbyły się warsztaty z Poradni psychologiczno - pedagogicznej zorganizowane przez Panią Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 1 w Kamienicy mgr Lidię Piotrowską.  Chętni rodzice skorzystali z zaproszenia i uczestniczyli w tych warsztatach.  Zostały one przeprowadzone przez specjalistów ; pedagogów ,psychologów z P P P w Limanowej.
      Na spotkaniu tym poruszone były bardzo istotne tematy ważne , dla każdego, kto jest rodzicem   i jest odpowiedzialny za wychowanie i kształtowanie charakteru dziecka. Głównym celem było uświadomienie sobie, czy stosowane metody wychowawcze są właściwe,  jak je ewentualnie ulepszać, jak wspierać dzieci, doradzać im, pomagać rozwijać ich talenty   i wskazywać właściwą drogę w życiu. Osoby prowadzące dawały bardzo przydatne rady jak wspierać u dzieci zgodną z prawdą samoocenę, jak wprowadzać samodyscyplinę , zachęcać   do współpracy i samodzielności.
        Atmosfera na spotkaniu tym była bardzo przyjazna i serdeczna.   Każdy obecny miał możliwość opowiedzenia o swoich zmartwieniach i niepewnościach związanych   z wychowywaniem dzieci. Musiał także zapewnić o zachowaniu pełnej dyskrecji w sprawach dotyczących innych uczestników.
    Drodzy Rodzice zachęcam Was do wzięcia udziału w kolejnych warsztatach,  które odbędą się 03.12.2013r. o godz. 16.00 w Szkole Podstawowej nr 1 Kamienicy.  To na pewno nie będzie czas stracony , wręcz przeciwnie –będzie to czas dobrze zainwestowany.
      Osoby zainteresowane proszę o kontakt telefoniczny - 505439802 w celu dokonania zgłoszenia.  Pragnę na koniec wspomnieć, że nasza Szkoła jest jedyną szkołą w Gminie,  która zorganizowała tego typu spotkanie i daje możliwość zdobycia cennych informacji.     
                                                                                         Anna Czajka  

 

II SPOTKANIE WARSZTATOWE DLA RODZICÓW UCZNIÓW KLAS IV - VI odbędzie się 3 grudnia 2013 r. o godz. 16.00. Temat warsztatów: "Czy naprawdę trudna młodzież?. Jak nie stracić zaufania dziecka w okresie dojrzewania i buntu." Wszelkich informacji udziela Przewodnicząca Rady Rodziców Pani Anna Czajka.

 

OBCHODY DNIA PAPIESKIEGO
 
W październiku w naszej szkole zorganizowano obchody Dnia Papieskiego.
W dniach od 15 do 19 października przeprowadzone zostały w poszczególnych klasach lekcje religii pod hasłem „Błogosławiony Jan Paweł II”. Na korytarzu szkolnym zorganizowana została wystawa przedstawiająca najważniejsze wydarzenia z życia Karola Wojtyły i upamiętniająca Jego Pontyfikat. W dniu 17 października uczniowie klas 4-6 w trakcie lekcji wychowawczych szukali w nauczaniu Jana Pawła II odpowiedzi na pytanie: „Jak być dobrym człowiekiem?”. W poszczególnych salach lekcyjnych wykonane zostały gazetki tematyczne dotyczące Papieża Polaka lub plakaty przestawiające postać Błogosławionego naszych czasów.
Wszyscy zaangażowani w organizację obchodów Dnia Papieskiego z radością oczekują chwili, w której Karol Wojtyła zostanie kanonizowany. [T.J.]


  MATEMATYCZNE ŁAMIGŁÓWKI

 
18 października o godzinie 13:00 uczniowie klas 4-6 brali udział w Małopolskim Konkursie Matematycznym, zorganizowanym przez Małopolskie Kuratorium Oświaty. [A.K.]
 
 

 

KOLEJNE DRZEWO DLA NASZEJ PLANETY
 
W tym roku szkolnym już po raz czwarty uczniowie naszej szkoły przystąpili do programu „Święto Drzewa” organizowanego przez Klub Gaja i Powiatowe Centrum Ekologiczne w Limanowej. Tym razem tego zaszczytu dostąpili uczestnicy innowacji pedagogicznej „ Na tropie tajemnic przyrody”.
Posadzenie świerka zorganizowano  17 października  o godzinie 13:00. Biletem wstępu oprócz zgody rodziców były przygotowane listki, na których każdy z uczestników zapisał, dlaczego ważne są drzewa.
Przedstawiciel Nadleśnictwa Limanowa p. Jakub Zygarowicz, wygłosił krótką prelekcję nt. samej akcji jak i tajemnic życia w lesie. Uczniowie zmierzyli się z rebusami, rozsypankami, łamigłówkami i otrzymali drobne upominki.
Po krótkim instruktażu jak sadzić drzewa, dzieci przystąpiły do działania: chłopcy kopali dołek, a dziewczynki odczytały treść „zielonego ślubowania”.
Drzewko rośnie, a my szukamy imienia. W trakcie przygotowań jest też tabliczka informacyjna z imieniem świerka.
Uczestnictwo w programie „Święto Drzewa” przysporzyło naszym uczniom wiele radości, dało poczucie, że oni też mogą coś zrobić dla naszej planety. Wychodząc ze szkoły, zerkają, jak rozwija się nasz okaz.[A.K.]

 

 
 
 PRZYRODNICY NA START
 
23 października o godzinie 13:00 uczniowie klas 4-6 brali udział w Małopolskim Konkursie Przyrodniczym, zorganizowanym przez Małopolskie Kuratorium Oświaty.
Szkołę reprezentowali: Oliwia Faron (kl.5a), Angelica Faltyn (kl.6a), Damian Rusnarczyk (kl.6a).[A.K.]
 

 

 


                   Lekcja historii w Sądeckim Skansenie

          27 września 2013 roku  pięćdziesięcioro  uczniów  naszej szkoły brało udział w imprezie edukacyjnej pt. „Z babcinej skrzyni – strój dawnej wsi sądeckiej”, zorganizowanej przez  Muzeum Okręgowe w Nowym Sączu.

           Przez cztery godziny uczniowie kl. IV, V A i VB spacerowali po Sądeckim Parku Etnograficznym poznając codzienność naszych przodków.

Zwiedzający zobaczyli:

         Ponadto uczniowie klas piątych brali udział w warsztatach tkackich, uczyli się tkać na krosienkach, natomiast uczniowie klasy czwartej brali udział w warsztatach malarskich – malowanie skrzyń winnych.

         W szkole z Nowego Rybia wykazywali się wiedzą o strojach ludowych, za co otrzymywali nagrody książkowe. W klimat wycieczki wprowadzają liczne zdjęcia. (D.K)                                    

 


 

ŚWIĘTO SZKOŁY
14 października był bardzo uroczystym dniem dla naszej szkolnej społeczności.
Świętowanie rozpoczęto w kościele parafialnym, gdzie odprawiona została Msza Św., w którą wpleciony został program artystyczny dotyczący patrona szkoły – Bohaterów Warszawy. Jego celem było uświadomienie uczniom wielkości ofiary poniesionej przez tragiczne pokolenie Kolumbów.
Po Eucharystii wszyscy udali się do szkoły. Tu pierwszoklasiści zaprezentowali nauczycielom, rodzicom, koleżankom i kolegom swoje talenty wokalne, recytatorskie, po czym zostali uroczyście „zaprzysiężeni” na pełnoprawnych członków społeczności uczniowskiej.
Następnie przyszedł czas na złożenie podziękowania nauczycielom i pracownikom szkoły. Przygotowany montaż słowno-muzyczny uświetnił obchody Dnia Edukacji Narodowej i umocnił wiarę w sens nauczycielskiego powołania.
Zorganizowane uroczystości swoją obecnością zaszczycili zaproszeni Goście: Emerytowani pracownicy szkoły i Przewodnicząca Komisji ds. profilaktyki – Pani Zofia Kuchnia. [M.C.]

 

 

 

„ Jedzie pociąg z daleka…”
 
   16 października , uczniowie klasy 2 a uczestniczyli w zajęciach w Gminnej Bibliotece Publicznej. Przeprowadziły je Pani Maria Winkiewicz i wychowawczyni - mgr M. Wąchała.
   W pierwszej części zajęć dzieci dowiedziały się co można robić w bibliotece, omówiły drogę książki od autora do czytelnika. Swoje spostrzeżenia zanotowały na tablicy. Druga część poświęcona była twórczości Juliana Tuwima. Aktywnie i z zaangażowaniem wyszukiwały w różnych źródłach informacji o poecie. Wypowiadały się na temat jego utworów, szczególnie wiersza „ Lokomotywa”. Efektem ich pracy było zilustrowanie wiersza. Prace ozdobiły ściany biblioteki. Na zakończenie pani bibliotekarka przygotowała słodki poczęstunek. Dzieci wróciły z zajęć zadowolone. (M. W.)

 

 

 

 

 

„Lekcja otwarta dla rodziców”
 
   W środę 2 października odbyła się kolejna „Lekcja otwarta” dla rodziców uczniów klasy 3b. Tematem lekcji był „Jesienny sad”. Na początek bardzo licznie przybyli rodzice obejrzeli inscenizację pt. „Dary jesieni” przygotowaną przez uczniów specjalnie na tę okazję. W dalszej części zajęć uczniowie na podstawnie tekstu, ilustracji oraz własnych doświadczeń wypowiadali się na temat wyglądu jesiennego sadu i wykonywanych w nim prac.  Ogromną radość sprawiła dzieciom zabawa w rozpoznawanie owoców z zasłoniętymi oczami. Po niej  uczyli się je prawidłowo opisywać. Na koniec lekcji dzieci poczęstowały rodziców owocami dziękując za przybycie.
Dzieci chętnie i aktywnie uczestniczyły w zajęciach dając tym samym wyraz swojemu zainteresowaniu i zaangażowaniu.
   Podczas „Lekcji otwartej” rodzice mieli możliwość obserwacji swoich pociech podczas zajęć, ich aktywności, koncentracji uwagi, posiadanych wiadomości i umiejętności. (E.A.)
 
 
 
 
 

 

 


 

 

Zaproszenie

 

 

 

dla Rodziców uczniów klasy 3b na lekcę otwartą.

 

 


Utworzona: 21.09.2014, Autor: sp1kamienica,

Nowy komentarz